Pedagog

Halve arbeidslivet mitt har vært på Rønningen Folkehøgskole i Oslo. Her jobbet jeg sammenhengnede i 19 år fra 2006 - 2025, som lærer i 10 år, assisterende rektor i 2 år og rektor i 7 år. Jeg var timelærer på 90-tallet og lærer (vikar) vårsemesteret 2002. Tilsammen ca 20 år på Rønningen. Les mer om livet som Rektor på Rønningen Folkehøgskole her.
Folkehøgskolepedagogikk ligger derfor til grunn for det meste jeg har gjort som pedagog.
Å føle seg sett er et godt grunnlag for læring. Min visjon som pedagog er å se elevene for den de er. Jeg tror også at den beste måten å lære på er gjennom praktisk deltagelse, dialog og refleksjon i et delende praksisfellesskap. Erfaringsbasert læring er utgangspunktet for den pedagogikken vi bruker i folkehøgskolen.
Mitt hovedfagsarbeid under studiene i musikkvitenskap på UiO dreide seg mye rundt fagområdet "Det musisk menneske". Jon-Roar Bjørkvold var en foreleser som gjorde undervisningen levende, selv på universitetsnivå, og jeg ble inspirert av hans tanker om "Det musiske menneske".
Det musiske menneske viser til den greske mytologiens ni muser hvis oppgave var å gi tilværelsen mening gjennom uttrykksformer som musikk, sang, dans, teater og fortelling. Det musiske menneske fokuserer på den skaperkraften mennesket er grunnleggende utstyrt med, og som kommer klart til uttrykk hos barn i alle kulturer.
Som pedagog ønsker jeg å legge til rette for at skaperkraften skal få spillerom, og at ungdommer skal kunne forløse sin egen stemme og sin egen kreativitet - uavhengig av hvilket fagfelt det måtte dreie seg om.
Det finnes neppe noen bedre arena for dette enn folkehøgskole.